3D objekty

Porovnání výběrové množiny a ohrady

Výběrová množina a ohrada řeší stejný problém: Určit (označit, vybrat, ohradit, nachystat, připravit, ap.) prvky k následné hromadní manipulaci. Každá z těchto dvou technologií to dělá jinak a užívatel si musí jednu z nich vybrat. Tento článek snad pomůže k tomu, aby toto rozhodnutí bylo rychlé a správné.

1. Výběrová množina a ohrada nejsou vzájemně zastupitelné postupy, dosti výrazně se liší a každý uživatel občas narazí na situaci, kdy hromadný výběr pomocí ohrady je výrazně jednodušší a rychlejší než práce s výběrovou množinou, a naopak. Proto doporučuji si vyzkoušet oba technologické postupy a nespokojit se s tím, že jeden "hromadný postup" bude vždy jakžtakž vyhovovat.

2. Práce s výběrovou množinou je nebezpečnější: snadno zapomenete, že máte nějaké prvky vybrány, a tak po spuštění jakékoliv manipulačního nástroje je akce provedena na těchto "zapomenutých" vybraných prvcích. Naopak u ohrady lze určit, zda s ní bude právě spuštěný manipulační nástroj pracovat, či nikoliv.

alt

3. Některé postupy je možné dělat pouze s výběrovou množinou - např. Informaci o prvku

4. Některé postupy je možné dělat pouze s ohradou - např. vymezení oblasti, která se bude tisknout.

alt   

5. Ohrada může být v daném okamžiku jen jedna, musí být souvislá - i když "kostrbatá". Naopak : Prvky do výběrové množiny je snadno možné vybírat z libovolných částí 2D/3D modelu.

6. Výběrová množina s ohradou nijak nespolupracuje. Není možné (přesněji: já nevím o možnosti, jak) snadno udělat z ohrady výběrovou množinu nebo z výběrovém množiny ohradu.

7. Do výběrové množiny je možné přidávat (odebírat) prvky pomocí atributů těchto prvků. Ohrada pracuje pouze "topologicky" - vymezením území, z něhož se prvky vezmou.

8. Ohradu je možné snadno pojmenovat a uložit pro příště, popř. pro speciální akce - připojení (jen části) reference.

9. Výběrovou množinu je možné ukládat pro příště pomocí technologie Pojmenovaných (popř. rychlých) skupin.

10. Výběrová množina je nezávislá na pohledu, ohrada je vždy "atributem" jen jednoho pohledu - toho, v němž byla umístěna.

11. Prvky mohou být ve výběrové množině i tehdy, pokud je vypnuta vrstva, v niž leží. Prvky z vypnuté vrstvy nejsou v ohradě, i když v ní "topologicky" leží.

12. Některé nástroje - např. Upravit prvek - automaticky a bez varování vyprázdní výběrovou množinu (naplnit zpět ji lze jen bezprostředně poté pomocí Předešlého výběru). Takto snadno zrušit definici ohrady nelze.

13. Na ohradu (nástroj Umístit ohradu) i na výběrovou množinu (nástroj Vybrat prvek) nijak nezabírá technologie Zpět/Znovu (Undo/Redo).

14. Výběrová množina i ohrada mají své chlívečky ve Stavovém řádku. Výběrová množina v něm vypisuje, kolik prvků je aktuálně ve výběrové množině a nabízí základní akce pro práci s výběrovou množinou. Ohrada ve svém políčku ukazuje svéj režim nabízí základní akce pro práci s ohradou.

alt

15. Výběrová množina zajistí zamykání/odemykání prvků; kopírování do schránky Windows ap.Toto ohrada neumí.

 

Prosím zaregistrujte se pro psaní komentářů
  • Žádné komentáře