Luxology
Průběžná kalkulačka
- Podrobnosti
- Kategorie: AccuDraw
- Vytvořeno 14. březen 2012
- Napsal Petr Sýkora
Políčka v okně AcuuDraw (X, Y, Z, Vzdálenost, Úhel) mohou být přeměněny v průběžnou kalkulačku, která provede jednoduché výpočty, které však mohou významně ušetřit - především při konstrukcích a manipulacích "geometrického" typu - hodně času.
Princip průběžné kalkulačky je jednoduchý. Uživatel může kdykoliv zadáním matematického operátoru (není to nic jiného, než klávesy * + - /, tj. krát, plus, mínus, lomeno) spustit v políčku AccuDraw matematickou operaci. Výsledek početního úkonu je automaticky proveden a rozpracovaný nástroj vypočtený číselný údaj okamžitě použije stejně, jako by je uživatel vyťukal z klávesnice.
Poznámka: S odečítáním v průběžné kalkulačce je problém, protože zadání znaku "-" (mínus) do políčka v okně AccuDraw je pochopeno nikoliv jako spuštění průběžné kalkulačky, ale jako první znak záporného čísla. Možná, že existují jiné metody, jak odečítat, mně se osvědčil tento trik: Zadám nejprve jiný operand (třeba krát), a pak se ihned mínusem "opravím".
Průběžná kalkulačka funguje nejen v okně AccuDraw, ale i při zadávání aktivního úhlu a aktivních poměrů zvětšení. Jednoduchý příklad, kdy je průběžná kalkulačka nepostradatelná: Chceme rozdělit pravý úhel na 7 dílů (trochu nestandardní architektonická stavba). Do položky Úhel (okno AccuDraw je v režimu polárních souřadnic) zadáme 90, a pak tento údaj sekvencí "/7" vydělíme sedmi. Výpočet možno provádět dále, takže následující sekvence "*2" posune úhel do hodnoty "(2*Pí/2)/7".
Poznámka: Pokud máme v předešlém "dělení úhlu" nastavenou přesnost úhlů (dialog Nastavení výkresu) na 0, tj. bez desetinných míst, tak je výsledek v položce Úhel roven 13. Ale je to zaokrouhlený výsledek (na 0 desetinných míst), ve skutečnosti je úhel opravdu velmi přesný - 12,857142857... Podobně zaokrouhleny mohou být i jiné údaje v položkách v okně AccuDraw.
Kratičký film ukazuje typický příklad, kdy průběžná kalkulačka (a trocha fištrónu) ušetří čas. Úloha je jednoduchá: ke svislé úsečce je třeba nakreslit libovolně dlouhou vodorovnou úsečku (přesněji: může začínat kdekoliv), ale bude tak dlouhá, aby svislá, již existující úsečka byla její osou. Kromě průběžné kalkulačky nám také pomůže Chytrý zámek (klávesa Enter), protože budeme potřebovat najet při vytváření vodorovné úsečky na svislou osu.
Poznámka: Výše zmíněný fištrón projevil zkušený zákazník; mě, čistého teoretika, by takový hezký a jednoduchý příklad nikdy nenapadl. Jsi-li podobně zkušený zákazník, jistě ve své praxi pro průběžnou kalkulačku najdeš podobné využití.
Komentáře
- Žádné komentáře