Chůze ve 3D modelu
- Podrobnosti
- Kategória: 3D
- Uverejnené: 13. október 2011
- Napísal: Petr Sýkora
Pohyb ve 3D modelu na placaté obrazovce by mohl být protimluv, ale naštěstí má MicroStation/PowerDraft/Navigator/Bentley View dobře propracovaná udělátka, jak tuto zdánlivě jednoduchou činnost (v reálném světě není nic snažšího než projít budovou nebo ulicemi!) provést. Uživateli stačí otevřít výkres s 3D modelem (v počátcích spíše s jednodušším), nahmátnout správný ovladač pohledu spustit akci a nepanikařit!
Následující film ukazuje, jak se jednoduchým 3D modelem procházet. Ovladač pohledů se jmenuje Chodit a skutečně, když budeme trpěliví a pozorní, tak se projdeme na náměstí kolem několika "geometrických" artefaktů.
Je třeba vysvětlit několik důležitých detailů:
- Jsou možné (při chůzi) oba způsoby práce s myší. Jak klepnutí na levé tlačítko, a následný volný pohyb myši; akce je dokončena druhým klepnutím na levé tlačítko. Tak i držení levého tlačítka při pohybu; akce je dokončena uvolněním levého tlačítka.
- Styl zobrazení je nastaven v ukázce na "Jednobarevné se stíny" - proto je naše procházka jako z černobílého animovaného filmu.
- Všímejte si černého puflíku uprostřed pohledu, tento kotevní bod je důležitý, protože poloha kurzoru vůči němu určuje, kudy jdeme.
- Při chůzi je možné klávesami "+" a "-" zvýšit nebo snížit rychlost chůze.
- Nezapomeňte, že při pohybu je možné dodatečným stisknutím klávesy Shift měnit výšku pozorovatele (pokud ovšem není zapnutý přepínač Výška kamery - pak klávesa Shift nic nedělá - přesněji: nevšiml jsem si, že by něco dělala).
- Nezapomeňte, že při pohybu je možné se dodatečným stisknutím klávesy Ctrl zastavit na místě a rozhlédnout se nahoru, nebo dolů - podle polohy kurzoru vůči kotevnímu bodu.
- Naši chůzi můžeme místo myši řídit i klávesami. Šipka nahoru-dolů-doprava-doleva. Pohyb je sice trhanější, avšak nehrozí nebezpečí, že bychom - trhnutím ruky s myší - propadli pod podlahu, nebo vzlétli do oblak. I se šipkovými klávesami spolupracují Shift a Ctrl.
- Pokud máte zapnutý přepínač Zabránit kolizi kamery (za kameru v tomto popisku si dosaďte hlavu chodce), pak nebude moci projít "skrze hmotu". V naší ukázce to tak nebylo, a proto jsme vcelku snadno na závěr prošli vítězným obloukem.
Zbývající parametry tohoto ovladače pohledu si vyzkoušejte sami, já z nich moc moudrý nejsem, např. Odstup trasy - když ho zapnu a nastavím na nějaké rozumné hodnoty - se mi nijak neprojeví od situace, kdy je vypnut. Za zmínku však stojí podivná ikona na čele: Je možné explixitně určit (jako předem nachystaný klikatý prvek), kudy se kamera (hlava chodce) vydá.
Kromě "chůze" je možné 3D modelem i létat. Ovladač pohledu se jmenuje Létat a je ve standardním stavu a liště pohledů ukryt (pravým tlačítkem je možné ho obvyklým způsobem zprovoznit). Chvíli jsem tento ovladač zkoumal, zpočátku se zdálo, že to je totéž, jako chůze, ale pak jsem si určitého důležitého rozdílu všiml - najdete ho také?
Na závěr krátká ukázka šikovného technického efektu - zatímco v jednom (velkém) pohledu létáme, tak v jiných (půdorys a bokorys) můžeme kontrolovat, jaký výřez prostoru kamera zabírá.
Všimněte si, že jehlan kamery ve standardních pohledech (malé pohledy vpravo) má jakési bledě modré úchyty... Co se stane, když je při letu nebo chůzi chňapneme myší a budeme s nimi kvedlat?
Pokud si chcete vyzkoušet předvedené postupy na ukázaném 3D modelu, naleznete ho zde.
Chůzi okolo... nebo poletování nad... je možné provádět nejen u 3D objektů, ale také u bodového mraku.
Komentáre
- Žiadne komentáre