Textové styly
- Podrobnosti
- Kategória: Texty
- Uverejnené: 16. január 2014
- Napísal: Petr Sýkora
Textový styl je předpis, jak vypadá textový prvek umístěný do výkresu. Text - jako speciální prvek - má kromě obvyklých atributů (barva, tloušťka čáry, vrstva, priorita ap.) ještě několik (přibližně 30) speciálních atributů, které určují, jak budou znaky v textovém prvku vypadat. Všechny atributy lze uložit do pojmenovaných textových stylů a některý z nich kdykoliv později použít jako "kolektivní" atribut pro umisťovaný text.
Textové uzly
- Podrobnosti
- Kategória: Texty
- Uverejnené: 15. január 2014
- Napísal: Petr Sýkora
Pojem textový uzel (anglicky: Text node) je tak trochu "zlobivým dítětem" MicroStationu (a PowerDraftu...). A také trochu historický relikt, trochu zbytečnost a především "věc", které bychom si, my řadoví uživatelé, raději neměli všímat. Pokusíme se v tomto článku ukázat, že na vyjmenovaných pomluvách je více než zbla pravdy. Textový uzel si prohlédneme v dobrém osvětlení a pod lupou a pochopíme, jak s touto mrškou nezdárnou pracovat. A jak ji využít...
Text umístěn mezi dva body
- Podrobnosti
- Kategória: Texty
- Uverejnené: 04. december 2013
- Napísal: Petr Sýkora
Nástroj Umístit text nabízí několik metod, jak textový řetězec (napsaný do dialogu Textový editor) umísit do modelu. U jedné metody - Mezi body - se nečekaně nabízejí dvě možnosti. Podívejme se na ně podrobněji, protože správná volba z těchto možností může uživateli výrazně pomoci.
Spolupráce ohrady a výběrové množiny
- Podrobnosti
- Kategória: Ohrada a Výběrová množina
- Uverejnené: 06. november 2013
- Napísal: Petr Sýkora
Ačkoliv skoro všichni teoretici i praktici tvrdí, že neexistuje žádná vazba (spolupráce) mezi ohradou a výběrovou množinou, tak se mi podařilo objevit skrytý postup, jak jakous-takous spolupráci mezi aktivní ohradou a výběrovou množinou zajistit.
Zamknutý model
- Podrobnosti
- Kategória: Modely a Archy
- Uverejnené: 05. november 2013
- Napísal: Petr Sýkora
Jak snadno zajistit, aby se kresby/modely nemohly změnit?
Hustota (kvalita) bodového mraku
- Podrobnosti
- Kategória: 3D
- Uverejnené: 01. november 2013
- Napísal: Petr Sýkora
Doneslo se ke mně několik ohlasů a dotazů na práci (žádné pokusy, nýbrž "opravdu vážná práce") s bodovými mraky v MicroStationu. Jsem rád, že se tato nová technologie začíná ujímat, protože my, teoretici, v ní vidíme klíčovou technologii budoucnosti.
Titulek dialogu Referenční výkresy
- Podrobnosti
- Kategória: Model jako reference
- Uverejnené: 23. október 2013
- Napísal: Petr Sýkora
Dialog Referenční výkresy obsahuje mnoho důležitých (na jiných místech CAD LeXikonu probíraných) možností a nastavení, avšak jedna (někdy) docela zásadní informace zpravidla uživatelově pozornosti uniká - i když je to docela paradoxní, protože je uvedena přímo v titulku tohoto dialogu.
Georeferencovanie PDF
- Podrobnosti
- Kategória: Reference a rastry
- Uverejnené: 16. október 2013
- Napísal: Pavel Bezák
Úloha
Kresbu, ktorá je v DGN súbore v JTSK súradniciach (v 3. kvadrante...), vytlačte do formátu PDF tak, aby bol výsledný PDF georeferencovaný.
Propojení, aneb vzkazy jinam
- Podrobnosti
- Kategória: Výkres
- Uverejnené: 03. október 2013
- Napísal: Petr Sýkora
Termín propojení (někdy se používá i slovo napojení, angl. termín: "LINK") znamená v MicroStationu/PowerDraftu/Bentley View, že nějaký objekt obsahuje vazbu (linku) "někam jinam". V praxi to zpravidla značí, že prvek v modelu (2D nebo 3D, to je jedno) obsahuje přidanou negrafickou informaci, která vede mimo tento model, a mimo aktivní DGN (popř. DWG) výkres. Toto propojení může uživatel snadno sledovat, a tak snadno přejít "někam jinam".
Proměnlivá kontextová nabídka
- Podrobnosti
- Kategória: Tipy a triky
- Uverejnené: 27. september 2013
- Napísal: Petr Sýkora
Kdysi dávno, přesněji v minulém tisíciletí, se v hlavách (tehdy ještě mladých a neklidných) vizionářů firmy Bentley usadila myšlenka vytvořit CAD aplikaci nového typu a zároveň budoucnosti - tzv. objektový MicroStation. Z této vize bohužel/bohudík (nehodící se škrtněte!) sešlo. Oč tehdy šlo? Základní myšlenka byla prostá, avšak pravděpodobně neuskutečnitelná: Uživatel by ve výkresech nepracoval s obyčejnými prvky, ale s objekty (pod tímto pojmem si zkuste představit cokoliv...), a každý objekt by měl svoje vlastní postupy tvorby, údržby, změny, likvidace atp. Objektový MicroStation by již neměl panely s obecnými nástroji typu Kopírovat, Změnit rozměr, Kótovat ap., ale měl by metody - jakmile by se kurzorem ukázalo na nějaký objekt (úsečka, reference, rastrový obrázek, XLS tabulka, rámeček kresby,...) tak by se uživateli nabídly jen takové akce, který pro daný objekt mají smysl.