Manipulace s rámečkem archu
- Podrobnosti
- Kategória: Modely a Archy
- Uverejnené: 23. september 2013
- Napísal: Petr Sýkora
Uživatelé často žehrají na to, že princip připojení reference (2D nebo 3D) do tiskového 2D archu sice funguje, ale někdy dá dost velkou práci referenci (např. výřez z několika sousedních mapových listů) v archu (neboli tiskovém rámečku) správně rozprostřít. Nepoučený uživatel (takový, který dosud nečetl tento článek) zpravidla žene horu k Mohamedovi, místo toho, aby popohnal Mohameda k hoře. Jinak řečeno: Nepoučený uživatel "hýbá" s referencí, místo toho, aby manipuloval s rámečkem archu - tedy s archem samotným a reference nechal v jejich přirozených souřadnicích.
Šrafování v řezech (automatické)
- Podrobnosti
- Kategória: Buňky a vzorování
- Uverejnené: 20. september 2013
- Napísal: Petr Sýkora
Jakmile ve 3D pohledu aplikujeme řez, můžeme prvky (přesněji tělesa) v řezné rovině vidět nejen s atributy (barva, typ a tloušťka čáry), jak je definuje styl zobrazení, ale také vyšrafovány (popř. vzorovány). Tento článek (včetně instruktážního filmu) ukazuje, jak zajistit, aby tělesa v řezu byla automaticky a asociativně šrafována (nebo vzorována). Námět a především řešení tohoto problému je dílem Petra Haupta, kterému mnohokrát děkuji za poskytnutí "autorských práv". Je báječné, když si šikovný praktický uživatel najde problém, pak si ho sám vyřeší a navíc mi to všechno prozradí!
Řez a úplný 3D model v jednom pohledu
- Podrobnosti
- Kategória: Modely a Archy
- Uverejnené: 10. september 2013
- Napísal: Petr Sýkora
Při práci s dynamickými pohledy jsme se naučili (alespoň doufám) vytvořit řez ze 3D modelu. Tento řez je speciální samostatný model (tzv. kresebný), který si můžeme jako referenci zobrazit v tiskovém archu. Nás nyní zajímá jiný praktický problém: Mohu takový řez vidět i ve 3D modelu? Jednak proto, abych nemusel přeskakovat mezi modely, druhak proto, že si řez (včetně prvků za a před řezem) chci natáčet ovladačem pohledů Otočit pohled naprosto stejně, jako kdybych měl v 3D pohledu zobrazen celý (tedy nijak neřezaný) 3D model.
Jak zjednodušit křivku nebo oblouk
- Podrobnosti
- Kategória: Manipulace a úpravy
- Uverejnené: 02. september 2013
- Napísal: Petr Sýkora
Uživatelé často řeší zdánlivě zbytečný problém - jak prvky v modelu (2D, tak i 3D) zjednodušit. Jak snadno ze zbytečně podrobných nebo křivých prvků vytvořit něco výrazně jednoduššího nebo rovného. Typickou ukázkou takového zjednodušení je převedení křivek či oblouků na sekvenci úseček, nebo na lomené čáry.
Jak se zbavit asociativity
- Podrobnosti
- Kategória: 2D
- Uverejnené: 28. august 2013
- Napísal: Petr Sýkora
Ve 2D výkresu (i ve 3D modelu) mohou být prvky asociativně provázány - je mezi nimi (přesněji: mezi některými jejich "klíčovými" body) vytvořena vazba (provázanost), která zajistí, že změna jednoho prvku (např. posunutí/protažení/otočení) se projeví i na druhém prvku. Tato provázanost však může někdy přinášet problémy a v takovém případě je vhodné asociativitu zrušit (avšak prvky ponechat tak, jak jsou).
Asociace a multičára
- Podrobnosti
- Kategória: 2D
- Uverejnené: 27. august 2013
- Napísal: Petr Sýkora
Multičára má jeden speciální, snadno přehlédnutelný bonus - může být asociativní. Jako jediný lineární prvek.
Referenční připojení jako prvek
- Podrobnosti
- Kategória: Model jako reference
- Uverejnené: 01. august 2013
- Napísal: Petr Sýkora
Pokud k aktivnímu modelu (může to být tiskový arch, nebo i výkresový či kresebný model - je to jedno) připojíme nějakou referenci (může to být výkresový model, nebo kresebný model - je to jedno), pak s takovou referencí můžeme snadno nakládat, jako kdyby to byl prvek - třeba obyčejný obdélník.
Jak změnit bodovou buňku na grafickou a naopak
- Podrobnosti
- Kategória: Buňky a vzorování
- Uverejnené: 15. júl 2013
- Napísal: Petr Sýkora
Už víme, jaký je rozdíl mezi grafickou a bodovou buňkou. V tomto článku si ukážeme, jak mezi těmito dvěma variantami buněk přecházet. Zajímat nás budou oba zásadní postupy: 1) Jak změnit typ buňky v knihovně buněk. 2) Jak změnit typ buňky u buňky, která je již umístěna do výkresu.
Grafická a bodová buňka
- Podrobnosti
- Kategória: Buňky a vzorování
- Uverejnené: 10. júl 2013
- Napísal: Petr Sýkora
Pokud umisťujete do výkresu buňky z připojené knihovny buněk, všimněte si, zda se jedná o buňku grafickou či bodovou. Mezi těmito typy jsou rozdíly, které se mohou pro nepoučeného uživatele zdát podivné.
Ďalšie články...
- Zalomený řez
- Okno AccuDraw a klávesy PgDown a PgUp
- Jak vytvořit 3D PDF
- Dynamické pohledy, základní info
- Druhy čar - úvod do problematiky
- Druhy čar - úvod do problematiky
- 2 monitory: ako rozmiestniť okná
- 2 monitory: základné nastavenie
- Osový kříž zobrazený v pohledu
- Pripojenie DGN V8 ku DGN V7: „Prvek čouhá z V7 výkresové roviny“