Kontextové nabídky na pravém tlačtku

Pravé tlačítko je v MicroStationu/PowerDraftu/Bentley View odjakživa vyhrazeno k jedné jednoznačné akci - k odmítání, k rušení, k zastavení. Jakmile chce uživatel něco zastavit nebo něco nedodělat, tak klepne (klikne) na pravé tlačítko myši. V posledních verzích však má pravé tlačítko další možnosti. Uživatel je sice může ignorovat, ale já si myslím, že by to byla škoda.

Číst dál: Kontextové nabídky na pravém tlačtku

Ukládání výkresu

MicroStation/PowerDraft ukládá (uživatelem vytvářená data) do DGN ve dvou "balíkách", které jsou na sobě nezávislé a uživatel má možnost ovlivnit, kdy ukládání každého balíku proběhne.

Číst dál: Ukládání výkresu

Chůze ve 3D modelu

Pohyb ve 3D modelu na placaté obrazovce by mohl být protimluv, ale naštěstí má MicroStation/PowerDraft/Navigator/Bentley View dobře propracovaná udělátka, jak tuto zdánlivě jednoduchou činnost (v reálném světě není nic snažšího než projít budovou nebo ulicemi!) provést. Uživateli stačí otevřít výkres s 3D modelem (v počátcích spíše s jednodušším), nahmátnout správný ovladač pohledu spustit akci a nepanikařit!

Číst dál: Chůze ve 3D modelu

Úprava parametrického 3D objektu

3D parametrické objekty (vytvořené pomocí proměnných rozměrů) v Objektovém modeláři je možné následně upravovat stejně jako objekty "statické", které mají své rozměry definovány standardně - tedy konstantami. Je však třeba při úpravách znát, jak se parametrické objekty chovají.

Číst dál: Úprava parametrického 3D objektu

Proměnné v objektovém modelování

Základním typem parametru, který ovlivní 3D objekty vytvořené objektovým modelováním, je proměnná. Tato "vymoženost" nám výrazně pomáhá při parametrizaci modelu. Stačí docela málo: Proměnnou definovat a pak ji správně použít.

Číst dál: Proměnné v objektovém modelování

Čtyři různí modeláři, proč tolik?

Situace ve 3D modelování byla vždy v MicroStationu trochu nepřehledná, a uživatel, který si neuvědomil a neujasnil některé základní pojmy, tak tápal. V aktuální verzi V8i SS2 se situace nijak nevyjasnila, dokonce mám obavu, že uživatel, který se doposud v tom zmatku jakžtakž vyznal, začal opět tápat. Zkusím situaci trochu prosvětlit.

Číst dál: Čtyři různí modeláři, proč tolik?

Historie výkresu - základní informace

Pomůcka Historie výkresu, skrytá v hlubinách MicroStationu/PowerDraftu je uživateli úspěšně opomíjena a možná je to škoda, protože po letech určitého tápání je tato pomůcka nyní nejen dostatečně odladěna a zprovozněna, ale především je výrazně zpřehledněna. Pokud jste se o její přízeň pokoušeli před lety, a moc se vám to nedařilo, tak nyní je to zcela jiná písnička. Tento článek by vám měl pomoci, protože se pokusím osvětlit základním princip Historie výkresu.

Číst dál: Historie výkresu - základní informace

Pestrý text

Jak vypadá textový prvek (font, velikost textu, zarovnání, mezera mezi řádky ap.) nejsnáze určíme pomocí textového stylu. Avšak někdy potřebujeme, aby v jednom textu bylo použito různých atributů. A nemusí to být jenom různá barva, nebo různý font, nýbrž i něco "technicky" užitečnějšího - třeba horní a dolní index. Třeba když označujeme velkou nádrž popisem, že se do ní vejde dvanáct kubických metrů kyseliny sírové. 

Číst dál: Pestrý text

DWG pracovní režim

I když propagační materiály a nejrůznější PR informace tvrdí, že MicroStation/PowerDraft/BentleyView dokáže pracovat s DWG formátem firmy Autodesk, tak není úplná pravda. Ta totiž zní takto: ...dokáže pracovat s určitými omezeními... Jak jsou tato omezení omezující a zda budou užvateli překážet, nebo vadit, nebo dokonce zabraňovat v práci, to je velmi individuální a záleží na kombinaci: Nároky uživatele a stav výkresu. 

Číst dál: DWG pracovní režim

Jak udělat ze 2D výkresu 3D výkres a naopak

Model v DGN výkresu může být buď 2D, nebo 3D. O této zásadní vlastnosti modelu rozhoduje jeho zakládací výkres. Je-li použit 2D zakládací výkres, bude i model 2D. Se 3D modelem je to stejné.  Někdy je však třeba "prolomit" mezi 2D a 3D bariéru a 3D model "stlačit" do 2D (tj. ztratit všechny Z-ové souřadnice), nebo naopak ze 2D modelu udělat "rovinnou základnu" pro 3D model (tj. přidat prozatím nulové Z-ové souřadnice). 

Číst dál: Jak udělat ze 2D výkresu 3D výkres a naopak