CAD Lexikon
Jak (také) využít plošné světlo
- Podrobnosti
- Kategorie: Vizualizace 3D
- Vytvořeno 18. srpen 2011
- Napsal Petr Sýkora
Při vizualizaci modelů – především uzavřených interiérů – snadno zjistíte, že osvětlení pomocí obvyklých „lidských“ postupů – tj. bodových světel a reflektorů popř. Sluncem za oknem, nedokáže vytvořit „ideální skutečnost“.
Soubor IES – definice světelného zdroje
- Podrobnosti
- Kategorie: Vizualizace 3D
- Vytvořeno 19. srpen 2011
- Napsal Petr Sýkora
Při fotorealistickém osvětlování modelů podporuje MicroStation soubory IES. IES je technický popis osvětlení – nejen s triviálními údaji, kolik Wattů má žárovka, a zda svítí žlutě nebo čistě bíle.
Styly zobrazení, jak je využívat
- Podrobnosti
- Kategorie: Styly zobrazení a řezy
- Vytvořeno 7. září 2011
- Napsal Petr Sýkora
Několika posledních verzích MicroStation/PowerDraft/Bentley View používá novou technologii pro zobrazování v pohledech. Jedním z důsledků je, že se obnova pohledu provádí při manipulacích (typu smazat, posunout,…prvek) automaticky. My se nyní podíváme na zcela novou možnost – využítí Stylů zobrazení.
Kam zmizely staré renderovací mechanismy?
- Podrobnosti
- Kategorie: "Stará" stínování
- Vytvořeno 14. září 2011
- Napsal Petr Sýkora
Od verze 8.11. probíhá v MicroStationu nenápadná, avšak hluboká revoluce - staré způsoby renderingu (hladké - 1989, phongovo - 1991, raytracing - 1999, radiozita - 2001 a sledování částic - 2003) byly shledány lehkými, a tak nyní je veškerý rendering v nových MicroStationech schován pod pojem Luxology. Jenže zavedené technologie, i když zastaralé, zůstávají v oblibě i po jejich vystrnadění. Lze je ještě někde najít a spustit?
Luxology - rychlý přehled
- Podrobnosti
- Kategorie: Luxology
- Vytvořeno 21. září 2011
- Napsal Petr Sýkora
Pracovníci Bentley zodpovědní za stínování, rendering a "hezké obrázky" na celosvětové konferenci v červnu 2006 v Praze "vyhrožovali", že staré renderovací postupy (hladké a phongovo stínování, raytracing, radiozita,...) budou nahrazeny něčím naprosto novým. Netrvalo to dlouho: Ve verzi V8i (8.11.05) se poprvé objevila nová technologie, kterou Bentley - prakticky celou - převzali od "firmy" Luxology.
Dva druhy stylů zobrazení
- Podrobnosti
- Kategorie: Styly zobrazení a řezy
- Vytvořeno 18. říjen 2011
- Napsal Petr Sýkora
Styly zobrazení skrývají jedno nenápadné tajemství - a jak to u tajemství bývá, tak nás může nečekaně a nepříjemně překvapit. Styly zobrazení mohou být toiž určeny pro "obyčejný" pohled (jak na 2D, tak i pochopitelně na 3D model), avšak vedle těchto - řekněmě - pohledových stylů, existuje ještě jedne druh - styl zobrazení, který se projeví v řezech.
Světla ve 3D modelu
- Podrobnosti
- Kategorie: Vizualizace 3D
- Vytvořeno 24. listopad 2011
- Napsal Petr Sýkora
Jakýkoliv 3D model je možné osvítit, a tak si pro stínování, rendering, luxology a také animace připravit co nejlepší světelné podmínky. Aby výsledné obrázky (popř. filmy) co nejvíce odpovídali reálnému světu.
Animace, jednoduchá ukázka
- Podrobnosti
- Kategorie: Animace
- Vytvořeno 9. prosinec 2011
- Napsal Petr Sýkora
Vrcholem vizualizační techniky v jakémkoliv "alespoň-trochu-CAD-systému" je animace: Vytvoření filmu, kde se 3D model "nějak" pohybuje v reálném nebo i nereálném čase. Následující článek ukazuje, že rozhýbání objektů ve 3D modelu je snadné, rychlé a efektní. Pomůže vám výukový film, kde si ve 3D modelu animaci nachystáme, prověříme, prohlédneme a nahrajeme do AVI souboru. I s výkladem nám to zabere méně než pět minut. Nevěříte?
Poloha Slunce na obloze
- Podrobnosti
- Kategorie: Vizualizace 3D
- Vytvořeno 20. prosinec 2012
- Napsal Petr Sýkora
Při stínování externího 3D modelu (popř. interiéru, do něhož vede okno) je zpravidla nutné správně zvolit polohu Slunce na obloze, protože se jedná o nejpřirozenější světelný zdroj. V tomto článku naleznete jednoduchý návod, jak si Slunce na nebeskou báň umístit.
Zalomený řez
- Podrobnosti
- Kategorie: Styly zobrazení a řezy
- Vytvořeno 21. červen 2013
- Napsal Petr Sýkora
Vytvořit ve 3D modelu zalomený řez lze v MicroStationu/PowerDraftu několika způsoby. Ukážeme si jeden z nich - podle mne ten nejjednodušší.