Nepohyblivý kompas AccuDraw

V lekci AccuDraw ve 2D jsme si vyzkoušeli  jak vytvořit prvek, jehož rozměry jsou předem dány. V takovém případě bylo velmi výhodné, že kompas AccuDraw běhal za námi jako poslušný pejsek. Mohou však nastat okamžiky, kdy je výhodné, aby kompas AccuDraw zůstával na jednom místě  a (např.) lomové body linie jsou naměřeny vůči "pevným" bodům.

Čítať ďalej: Nepohyblivý kompas AccuDraw

Jak si (snadno) vytvořit kótovací styl

Kótovací styl je základním prostředkem, který uživatelům umožňuje udržovat "pořádek v kótách". Jednoznačná a (doufejme, že i přesná) definice kótovacího stylu dokáže ušetřit spoustu práce, starostí a především zajistí, že do modelů a výkresů umístěné kóty drží předepsanou štábní kulturu. Problém je však v tom, že kótovací styl má cca 300 parametrů, a některé jsou zásadní a jiné podružné a ty zbývající se hodí jen někdy. Ale kdo se v tom má vyznat?

Čítať ďalej: Jak si (snadno) vytvořit kótovací styl

Konstrukce pole po trase ve 3D

V článku o konstrukci pole po trase jsme se naučili, jak používat starý nástroj Konstrukce pole s novými parametry, které umožňuji ve 2D vytvářet staničení a podobné efekty. Tento postup je použitelný i ve 3D modelech.

Čítať ďalej: Konstrukce pole po trase ve 3D

Konstrukce pole po trase

V panelu nástrojů Manipulovat je již řadu let nástroj Konstrukce pole, kterým uživatel mohl snadno určený prvek mnohonásobně zkopírovat buď do pravoúhlé mřížky (Metoda:Pravoúhlé), nebo po oblouku/kružnici (Metoda:Kruhové). Nedávno přibyla metoda třetí: Podél trasy.

Čítať ďalej: Konstrukce pole po trase

Nájezd na klíčový bod

Nejčastěji používaný režim nájezdu je jednoznačně nájezd na klíčový bod. Jenže který každý bod prvku je klíčový? Naštěstí MicroStation má v tomto stejné uvažování jako člověk, a tak u všech myslitelných prvků jsou klíčové body tam, kde by se daly čekat. Občas nás nějaký speciální překvapí - třeba střed mnohoúhelníku.

Čítať ďalej: Nájezd na klíčový bod

Pokusný bod a nájezd na myšlený průsečík

MicroStation dokáže najít průsečíky libovolných prvků, pokud tyto průsečíky existují. Nedokáže pochopitelně něco, co od dob Euklidových nejde (průsečík dvou soustředných oblouků, dvou rovnoběžek, kružnice a "míjející" úsečky atp.) Dokáže však najít a k následné akci nabídnout nejen průsečíky fyzicky existující, ale i průsečíky myšlené. Avšak je mu třeba trochu pomoci.

Čítať ďalej: Pokusný bod a nájezd na myšlený průsečík

Režimy nájezdu

Nájezd (především v kombinaci s "pružným") je jednoduchá, všudepřítomná pomůcka, jak se za nejrůznějších okolností a doplňujících podmínek chytat již existujících prvků.

Čítať ďalej: Režimy nájezdu

Multinájezd

Mezi režimy nájezdu je na posledním místě v panelu uveden Multinájezd. Když si ho nepoučený uživatel vyzkouší, tak ho (podle konkrétní geometrické situace ve výkresu) buď vyleká svým jankovitým chováním, nebo neuspokojí, protože se bude chovat jako obyčejný nájezd. Ukažme si na typovém příkladě, k čemu Multinájezd slouží a jak si ho snadno pokazit.

Čítať ďalej: Multinájezd

Skryté režimy nájezdu

V základním stavu (po nainstalování) jsou některé části MicroStationu/PowerDraftu/Bentley View před uživatelem záměrně skryty. Někdy je to pochopitelné, protože by přemíra velmi speciálních údajů mohla působit kontraproduktivně a uživatel (i ten otrlý) by byl zmaten. Například v dialogu Zobrazení vrstev je nesmyslné ukazovat pro každou vrstvu všech 16 parametrů. Proto jsou  základním stavu ukázány jen tři, ať si uživatel pomocí nabídky na pravém tlačítku rozhodne, který parametr vrstvy je pro něj důležitý.

Čítať ďalej: Skryté režimy nájezdu

Redukce DWG výkresu ze 3D na 2D

V tomto článku byly ukázány patálie s "placatým" DWG výkresem, který jako kus papíru leží ve 3D modelu, protože DWG výkres je vždy 3D. V posledních verzích MicroStationu/PowerDraftu/Bentley View je možné zredukovat DWG výkres na 2D model snadno a rychle.

Čítať ďalej: Redukce DWG výkresu ze 3D na 2D