Ohrada a výběrová množina

Rozvin 3D plochy

Pokud potřebujete nějaký 3D objekt (plochu, nebo plášť tělesa) rozvinout do 2D objektu, poslouží vám k tomu speciální nástroj Rozvinout plochu.

Jak tento nástroj pracuje, si ukážeme ve verzi MicroStation CONNECT, nicméně stejnou ikonku naleznete i v MicroStationech starších (v panelu Plošný modelář).

Zdrojovým prvkem může být jakákoliv plocha nebo těleso. Abych to upřesnil: Učinil jsem několik (cca 10 pokusů) vytvořit těleso/plochu nejroztodivnějších tvarů, a všechny se mi "nějak" rozvinuly. Je možné, že něco opravdu spletitého rozvinout nepůjde, ale to už je na vás, abyste nachytali MicroStation při neschopnosti něco vykonat.

V MicroStationu CONNECT naleznete nástroj Rozvinout plochu na pásu Plochy/Akce s plochami v režimu Modelování.

Nástroj Rozvinout plochu má pouze jeden (dvojitý) parametr. Počet bodů ve směru U popř. V. Smysl tohoto parametr si ukážeme na závěr. Zatím nám postačí vysvětlení, že vytvořený mnohoúhelník (podle terminologie MicroStationu: Útvar) bude tím přesněji aproximovat rozvinutou plochu, čím bude tento parametr větší. Implicitní hodnota 64 (v obou směrech/osách) je dostatečná pro většinu praktických rozvinutí.

Nástroj Rozvinout plochu vyžaduje po uživateli několik postupných kroků. Nejdříve je třeba určit plochu/těleso, které bude rozvinuto. Určit ho můžete kdekoliv. Avšak další požadované datové body je třeba zadávat uvážlivě. Druhý datový bod určí líc (popř. navazující líce), které budou rozvinuty. Líce jsou nabízeny průběžně podle toho, jak kurzorem "objíždíme" určenou plochu/těleso.

Líce jsou zvýrazněny přerušovanou čarou. Po potvrzení líce datovým bodem (levé tlačítko na myši) nástroj Rozvinout plochu pokračuje: Je třeba určit, kde rozvinutá plocha (tj. výsledný útvar bude umístěn).

Je možné rozvin umístit kdekoliv v prostoru, nicméně polohu si zvolte tak, abyste s ním následně už nemuseli (nástrojem Přesunout prvek) hýbat. Bohužel výsledný rozvin (útvar) se neukazuje na kurzoru (i když by mohl...), a tak jsme nyní nuceni pracovat chvíli naslepo... Po zadání počátečního bodu (budoucího) rozvinu, je třeba určit nasměrování výsledného rozvinu (útvaru).

Po zadání tohoto datového bodu (AccuDraw může pomoci) je rozvin (útvar) umístěn.

Snadno se můžete přesvědčit, že vytvořený rozvin je opravdu útvar. Například Info o prvku. Protože jsme měli nastaveno, že ve směru U i V byl počet bodů 25, tak má výsledný útvar (rozvin) na kratších i delších hranách 25 vrcholů. Pokud bychom vytvářeli rozvin s pouhými 5 body v každém směru, útvar by byl sice jednoduchý, ale mnohem méně by odpovídal zdrojové ploše.

Na obrázku jsou oba rozviny ve výběrové množině, a tak je možné pomocí úchytů vidět vrcholy "podrobného" rozvinu (25 bodů) vlevo a "řídkého" rozvinu (5 bodů) vpravo.

Na závěr ještě návod, kde nástroj Rozvinout plochu hledat v MicroStationu V8i.

 

 

Prosím zaregistrujte se pro psaní komentářů
  • Žádné komentáře