CAD Lexikon

Kopírování vrstev z reference

Při hromadném kopírování prvků (ohradou nebo výběrovou množinou) z referencí do aktivího modelu může nastat nepříjemná kolize: Vrstvy v referenci se jmenují stejně jako vrstvy v aktivním modelu. Při kopírování se prvky z reference přesunou do stejné (i když logicky zcela nesouvisející) vrstvy v aktivním modelu a smíchají se s prvky v aktivním modelu. To někdy může být správný postup, ale častěji bude uživatel požadovat, aby si prvky z reference zachovali „svou“ původní vrstvu. Je třeba, aby se stejnojmenná vrstva z reference při kopírování nějak automaticky přejmenovala.

Čítať ďalej: Kopírování vrstev z reference

Jak změnit směr lomené čáry nebo složeného prvku

Některé potřebné akce je třeba v MicroStationu/PowerDraftu hledat na nečekaných místech a nesmířit se s tím, že tato jednoduchá akce nejde provést. Typickým problémem tohoto typu je změna orientace lineárního prvku - třeba lomené čáry nebo otevřeného složeného řetězce.

Čítať ďalej: Jak změnit směr lomené čáry nebo složeného prvku

Otočit prvek do zadaného úhlu

Nástroj Otočit prvek v panelu Manipulovat nabízí tři Metody, jak otáčení určeného prvku proběhne. Vhodnou kombinací těchto metod je možné splnit i zdánlivě komplikované úkoly. Ukážeme si to na jednoduchém příkladě:

Čítať ďalej: Otočit prvek do zadaného úhlu

Konstrukce pole po trase

V panelu nástrojů Manipulovat je již řadu let nástroj Konstrukce pole, kterým uživatel mohl snadno určený prvek mnohonásobně zkopírovat buď do pravoúhlé mřížky (Metoda:Pravoúhlé), nebo po oblouku/kružnici (Metoda:Kruhové). Nedávno přibyla metoda třetí: Podél trasy.

Čítať ďalej: Konstrukce pole po trase

Manipulace v dialogu Info o prvku

Dialog Informace o prvku umí mnohem více, než jen prostý výpis všech údajů o vybraném prvku (barva, vrstva, souřadnice,velikost ap.). V tomto dialogu je možné jakékoli atributy nebo číselné údaje (definující polohu a tvar prvku) editovat.

Čítať ďalej: Manipulace v dialogu Info o prvku

Jak změnit kvadrant

Následující příklad ukazuje, jak je možné pomocí složeného příkazu - pověšeného na funkční klávese -  provést i poměrně komplikovanou akci.

Čítať ďalej: Jak změnit kvadrant

Zamknuté prvky

Často je potřeba mít jistotu, že při práci s modelem (2D nebo 3D) se určitým prvkům nic nestane, že zůstanou nehybné, neměnné, nepoškoditelné. Mechanismus, jak určité prvky uchránit před jakýmikoliv změnami, je poměrně snadný, srozumitelný a dobře aplikovatelný, jen je potřeba vědět, kde ho najít.

Čítať ďalej: Zamknuté prvky

Zamknuté prvky

Často je potřeba mít jistotu, že při práci s modelem (2D nebo 3D) se určitým prvkům nic nestane, že zůstanou nehybné, neměnné, nepoškoditelné. Mechanismus, jak určité prvky uchránit před jakýmikoliv změnami, je poměrně snadný, srozumitelný a dobře aplikovatelný, jen je potřeba vědět, kde ho najít.

Čítať ďalej: Zamknuté prvky

Jak zjednodušit křivku nebo oblouk

Uživatelé často řeší zdánlivě zbytečný problém - jak prvky v modelu (2D, tak i 3D) zjednodušit. Jak snadno ze zbytečně podrobných nebo křivých prvků vytvořit něco výrazně jednoduššího nebo rovného. Typickou ukázkou takového zjednodušení je převedení křivek či oblouků na sekvenci úseček, nebo na lomené čáry.

Čítať ďalej: Jak zjednodušit křivku nebo oblouk

Vícenásobné určení prvků pro manipulaci

V posledních verzích MicroStationu/PowerDraftu jsou některé (i dosti staré a zavedené) nástroje obohaceny o novou, poměrně nenápadnou možnost: Určit pro následnou manipulaci více než jeden prvek. Jak to provést, ukáže krátký výukový film.

Čítať ďalej: Vícenásobné určení prvků pro manipulaci